Év autója díj az USA-ban - Három az egyben
Nem véletlen, hogy a PR és marketing őshazájában hirdették meg az első Év autója díjat. A "tettes" a Motor Trend amerikai autósújság volt, amely már 1949-ben megversenyeztette az újdonságokat. Az első nyertes a Cadillac V8-as modellje volt. Ez az elismerése az egyik legnagyobb presztízzsel bíró díj a tengerentúlon, 1970 óta pedig megválasztják az Év import autóját is. Az amerikai autópiac különlegességét mutatja, hogy 1979 óta a Motor Trendnél szavaznak a hagyományos személygépkocsik mellett a kisteherautókról, 1999-től pedig a szabadidő-autókról (SUV) is. A bevezető után nézzük a hivatalos oldalt.
A NACOTY néven rövidített Észak-amerikai Év Autója választásnak nincs olyan régi múltja, mint az európai társának, a szavazás tisztaságáról és a kiszivárogtatás mentességről a detroiti Deloitte & Touche iroda gondoskodik. A kanadai és amerikai újságírókból álló zsűri létszáma hatvan körül mozog.
Az Észak-amerikai Év autója szavazás tavaly változott, az új kategória az Utility lett, ez a csoport az egyterűeket és a szabadidő-autókat foglalja magába. Idén az új ligában a Honda a testes Odyssey egyterűvel van jelen, neki kell megbirkóznia az Alfa Stelvióval, amely arra a padlólemezre épül, amelyre a sportos Giulia is.
A sportos és jól vezethető suv közvetlen ellenlábasa az új Volvo XC60.
A Truck kategóriát a tengerentúlon úgy értelmezik, hogy a különféle méretű kisteherautók mellé betették az kisteherautókra épülő szabadidő-autókat. Így mindenki a közvetlen konkurensével versenyez. Nem úgy, mint a jó öreg Európában.
A kisteherautós ligában az egyetlen fuvaros jármű a Chevy Colorado kisteherautó sportos kivitele, amellyel jól lehet sivatagban és rossz utakon száguldozni.
Az F150-es kisteherautó technikájára épülő Expedition előnye, hogy a karosszériája alumíniumból készült, és elég komoly elektronikus arzenállal szerelték fel (40 fölötti a kütyük és a vezetési segédek száma).
A másik suv ruhája alatt is ugyan ez a technika található, csak más jelvényeket és pazar belsőt kapott. Ez a jármű a Lincoln hétüléses luxus suvja, a Navigator. A Ford luxus márkája, ezzel a masinával veszi fel a versenyt a Cadillac Escalde-el.
A személyautós csapatban biztos ázsiai győztest hirdetnek, mert az USA két legunalmasabb és legkedveltebb személyautója vív a koreaiak gyöngyszemével.
A Honda Accord és a Toyota Camry képviseli a két japánt, amelyeket természetesen az államokban gyártanak.
A Kia az USA-ban is nagyot robbantott a Stingerrel, amely négyajtós, hátsóhajtású kupé. Ebben a ligában eddig csak a németek játszottak, de a kis tigrist ezen a játszótéren is komolyan kell venni. Reméljük a közel 60 tagú zsűri díjazza majd a pazar külső, erős motorok és a jó vezethetőség kombinációját.